Вимоги до сучасного уроку. Гаєнко Т.О. - Мої статті - Каталог статей - Сайт вчителів фізики
Вівторок, 06.12.2016, 05:49
Сайт РМО вчителів фізики Якимівського району
Вітаю Вас Гість | RSS
Головна Каталог статей Реєстрація Вхід
Форма входу

Меню сайту

Статистика

Сонячна система

Головна » Статті » Мої статті

Вимоги до сучасного уроку. Гаєнко Т.О.
  Як підготувати сучасний урок  

(Виступ Гаєнко Т.О. на районній науково-методичній конференції

«Можливості сучасного уроку»  04.2009)

 

Урок – це логічно закінчений, цілісний, обмежений певними рамками відрізок навчально-виховного процесу. Урок – те місце, де відбуваються основні процеси навчання, виховання і розвитку особистості.

Сучасний урок – це далеко не одноманітна та єдина структурно-змістова схема. Кожний конкретний учитель визначає для себе ті форми роботи, які для нього найпринятніші. Тому урок є дзеркалом загальної педагогічної культури вчителя, показником його інтелектуального запасу, кругозору, ерудиції.

 

У методичній літературі визначають чотири блоки вимог до сучасного уроку: загальнопедагогічні вимоги, дидактичні, психологічні та гігєнічні.

 

До загальнопедагогічних вимог до уроку відносять:

§  Приоритет особистості учня в організації освітнього процесу

§  Триєдина мета уроку (чітке визначення освітніх, виховних і розвиваючих завдань уроку)

§  Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів

§  Орієнтація на процес навчання

§  Тривимірне навчання

§  Створення емоційно-актуального тла навчання

§  Педагогічний такт і культура мови

§  Пізнавальна самостійність учнів

 

 

Дидактичні вимоги до уроку включають у себе:

§  Раціональне використання кожної хвилини уроку

§  Раціональна єдність словесних, наукових і практичних методів навчання

§  Використання активних методів навчання

§  Звязок з раніше вивченим матеріалом і досвідом, набутим учнем

§  Формування умінь учнів самостійно здобувати знання й застосовувати їх практично

§  Індивідуалізація, диференціація та інтенсифікація навчального процесу

§  Використання сценарних варіантів уроку, які є носіями інформації

§  Створення умов для успішного навчання учнів

§  Чітке формулювання освітніх завдань загалом і складових елементів, їх зв’язок з розвиваючими і виховними завданнями

§  Вибір форм організації, які забезпечують максимальну самостійність учнів у навчанні

§  Реалізація на уроках всіх дидактичних принципів

§  Організоване закінчення уроку

§  Здійснення міжпредметних звязків

 

Сучасний  урок повинен задовольняти наступним психологічним вимогам:

§  Урахування психологічних особливостей кожного учня

§  Нормальний психологічний стан і позитивний емоційний настрій учителя та учнів

§  Вимогливість і доброзичливість учителя до учнів

§  Педагогічна етика і психологічний такт

 

Гігієнічні вимоги забезпечують збереження фізичного здоров’я учнів під час навчання:

§  Дотримання температурного режиму

§  Нормативність освітлення класного приміщення

§  Провітрювання

§  Відповідність шкільних меблів вимогам нормативів

§  Чергування видів навчальної роботи

§  Запобігання перевантаженню, стомлюваності учнів, для чого на уроці проводиться релаксація.

 

Одним з основних аспектів уроку є його організаційна складова. При цьому передбачається , що вчитель

-  ставить доцільну та раціональну мету і завдання навчання;

-  забезпечує мотивацію спільної діяльності учнів та вчителя;

- планує, діагностує, стимулює, контролює і проводить корекцію процесу навчання та його результативності;

-  використовує раціональні та ефективні технології навчання;

- організує технічне оснащення уроку;

- раціонально розподіляє час на різні етапи уроку;

- дотримується сучасної структури уроку, яка передбачає наявність наступних компонентів:    

                      Організаційний момент

Перевірка домашнього завдання

Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів, мотивація

Вивчення нового матеріалу

Контроль і корекція навчально-пізнавальної діяльності учнів

Оцінювання навчальних досягнень учнів

Підсумки уроку, домашнє завдання

 

    За попередні роки змінилося багато педагогічних цінностей. З’явилися не тільки нові завдання, а й нові засоби навчання. Вимоги часу змушують відмовлятися від традиційного навчання, в якому переважає завантаження пам’яти учня і не залишається місця для роздумів, досліджень, пошуків.  Сьогодні урок розглядають не тільки як діяльність вчителя, а й як діяльність учнів.  Удосконалення і розвиток сучасних інформаційних технологій також впливають на методичні системи навчання усіх без винятку навчальних предметів, тому новітні технології навчання з використанням комп’ютерів все більше застосовуються в освітній галузі. В цілому ж в практику школи все впевніше входять активні та інтерактивні форми і методи навчання.

Кредо інтерактивного навчання можна сформулювати таким чином:

   Те, що я чую, я забуваю;

Те, що я бачу й чую, я трохи памятаю;

Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю розуміти;

Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю знань і навичок;

Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.

 

 

 

В сучасній методичній літературі описані наступні інтерактивні форми і методи роботи на уроці:

§  Кооперативне навчання:

            Робота в парах

            Робота в малих групах

§  Колективно-групове навчання:

            «Мікрофон»

            «Мозковий штурм»

           «Асоціативний кущ»

           «Ажурна пилка»

§  Способи оцінювання: експрес-опитування, тести, самооцінка, оцінка в парах тощо.

§  Методики перевірки знань: естафета, «Білий рояль», «Ланцюжок»

 

Підготувати сучасний урок – справа не проста, тому вчитель повинен добре спланувати і підготувати урок. Для цього необхідно: 

Врахувати 4 блоки вимог до уроку;

Обрати ефективні технології навчання;

Дотримуватися сучасної структури уроку;

Визначити час, який потрібен для кожного етапу уроку;

Підготувати всі питання і можливі відповіді;

Дати завдання дітям для попередньої підготовки (прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання);

Виробити критерії ефективного оцінювання;

Обовязково мотивувати учнів до вивчення теми шляхом добору цікавих випадків, проблем;

Оголосити очікувані результати (цілі) заняття, критерії оцінки роботи, план проведення уроку.

    Завершити доповідь хочеться такими мудрими словами, які є актуальними в сучасних умовах і які вимагають від нас подальшого вдосконалення сучасного уроку: «Учень – не посудина, яку треба наповнити, а смолоскип, який треба запалити».

 

Категорія: Мої статті | Додав: mamka (12.03.2012)
Переглядів: 5136 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук

Погода

Друзі сайту
http://evaraimetod.ucoz.ru/

Copyright MyCorp © 2016 Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz