Міжпредметні зв’язки фізики та інших шкільних предметів
Учитель
фізики Карабут Г.А. Атманайська ЗОШ 2009-2010
Якщо бажаєш перерахувати ти,
За що нам фізиці подякувати треба,
То озернись навколо себе, глянь на небо
І
до його висот ти думкою злети
Отож бо фізиці
підвладне в світі все…
Технічний розвиток нам фізика несе.
Сучасна фізика – найважливіше джерело знань
про навколишній світ, основа науково – технічного прогресу і разом з тим – один
з найважливіших компонентів людської культури : духовної та матеріальної.
Навчання фізики, як і інших предметів має загальні дидактичні цілі : освітні,
виховні та розвивальні. Між ними немає чітких меж ні за змістом, ні за методами
та засобами їх досягнення – вони повинні досягатись у єдиному навчально –
виховному процесі.
В ухвалі Всеукраїнської науково –
практичної конференції «Стратегічні проблеми формування змісту курсів фізики та
астрономії в системі загальної середньої освіти », що відбулася в
м.
Львові визначається:
а) у Державному стандарті фізичної та
астрономічної освіти
передбачити два рівні – обов’язковий для всіх
учнів та
розширений ( поглиблений – за вибором
учнів ).
б) вимагає
суттєвого доопрацювання система
оцінювання знань:
в) вимагає радикального оновлення
матеріальна технічна база
фізичних кабінетів та навчальних
лабораторій загальноосвітніх
шкіл і т.д.
В роботі цієї конференції приймали активну
участь викладачі ЗДУ, в тому числі О.В.Сергєєв . Його методикою з міжпредметних
зв’язків завжди користуються вчителі
фізики, які навчались в ЗГУ. У
сучасній сільській школі проблема міжпредметних зв’язків відіграє найважливішу роль в процесі
навчання. Сучасний етап розвитку науки
характеризується все більше наростаючим зв’язком наук, особливо фізики і
математики, фізики і астрономії, фізики, біології та географії. Цей процес
знаходить відображення в зв’язку навчальних предметів.
Міжпредметні зв’язки здійснюють формування
у учнів світогляду про явища природи, допомагають їм використовувати свої
знання при вивченні інших навчальних предметів та в суспільно – корисній праці.
Основні напрямки міжпредметних зв’язків.
-
узгодження у
часі вивчення різних дисциплін з таким рахунком, щоб вивчення одних предметів
сприяло підготовці учнів до пізнання інших ;
-
здійснення
єдиного підходу до формування загальних понять, навичків та умінь.
-
розкриття
взаємозв’язків явищ, вивчених з різних
предметів
( фізики, хімії, географії,
біології, і т.д.).
Сучасна фізика розвивається в тісному
зв’язку з математикою.
Математика – це не тільки мова фізики, це
мова з додатком розміркувань, це як би мова та логіка разом.
При формуванні у учнів вимірювальних вмінь
та навиків учителю фізики треба пам’ятати , що в початкових класах на уроках
математики школярі отримували початкові знання про виміри довжини, часу
температури, маси поняття про ціну поділки вимірювального приладу, про
швидкість руху.
Виміри довжини, площі, об’єму , маси,
температури та інших величин перетинаються, як математичними засобами так і
фізичними. Важливою формою зв’язку фізики і математики є рішення математичних
задач з фізичним змістом. Корисні задачі, які розв’язують на уроках фізики та
математики, ( побудова графіків руху, швидкості, визначення об’єму , площі
фігур та тіл), у курсах фізики ІХ-ХІ
класів перетинаються задачі по визначенню прискорення, швидкості руху, першої
та другої похідної величини. Фізика та хімія частіше доповнюють один одного,
тому що на уроках з цих предметів одні і ті ж явища і процеси розглядаються з
різних сторін. Такі поняття : речовина, маса, вага, енергія, молекула, атом і
т.д. відносяться до обох предметів. Загальними є фундаментальні закони
збереження та перетворення енергії, збереження електричних зарядів.
Взаємозв’язок найбільш використовую при
вивчені атомно – молекулярної будови речовини в 7,8,10,11 кл.
Наприклад, розповідаючи про елемент Вольта,
треба відмітити, що електролітом виявляється Н2 SO4 ( сірчана кислота).
Демонстрацію з хімічної дії току ( в 8 та 10 кл.) на прикладі розчину мідного
купоросу Cu SO4 у воді. Учням пояснюю, що при електролізі Cu SO4 носіями позитивного заряду є іони двохвалентної міді Cu2+, а негативними – іони SO2-4. Важливою формою зв’язку фізики і
хімії є розв’язування фізико – хімічних задач, сумісних вечорів фізики і хімії.
Найбільше діти цікавляться взаємним
зв’язком фізики, біології та географії.
Наприклад : при вивченні електрики учням
треба повідомити, що електричні заряди і електричне поле відіграють важливе
значення в життєдіяльності клітин. В не збудженому стані клітини завжди зовнішньо
заряджені позитивно, а внутрішньо – негативно. Напруга між зовнішніми і
внутрішніми частинами клітин становить 0,05- 0,1В. В живих організмах завжди є
біотоки. В організмі людини проходить безпреривне окислення поживних речовин. «Згорають» спершу
вуглеводу і жири, і в меншій мірі білки. Так , при окисленні 1г білка 1г
вуглеводів виділяється 17Дж, а при 1г жирів 38Дж.енергії . На цьому прикладі
пропоную учням розрахувати калорійність добового раціону для шахтарів,
спортсменів і т.д., якщо їм потрібно в середньому 163г.білків, 153г. жирів і
631г.вуглеводів.
В 7 кл. діти з задоволенням виконують
практичні і лабораторні роботи по виміру густини і об’єму , розраховують
середній розмір різних сільськогосподарських рослин ( овочів, плодів, зерен ).
При вивчені у 7-8кл. теплових явищ завжди
приділяю увагу на вплив штучних морів – водосховищ на мікроклімат, рівень
ґрунтових вод і т.д.
У учнів закріплюються і поглиблюються
знання про теплове розширення тіл, конвекцію води та повітря про кругообіг води
в природі, застосування енергії рік, вітру, Землі, океану і т.д. Великий
зв'язок географії та розділу фізики « Електрика і магнетизм».
На уроках, я використовую зв'язок фізики не
тільки з предметами природно математичного циклу, а й з предметами
гуманітарного профілю. Разом з вчителем російської мови та літератури ми
запропонували учням 9 класу залік, де треба було написати реферат на тему «
Закон Всесвітнього тяжіння ». В цьому рефераті повинні бути наявними різнобічні
форми : наочність, фантастика, лірика і т.д. По одному реферату, кожен учень
зміг здати залік з двох предметів російської мови та фізики. Об’єднуючим
заходом між фізикою та українською мовою
і літературою можна провести конкурс «
Фізики – лірики », де учням пропонують різні завдання, відгадати вченого,
письменника, по де яким явищам природи, скласти пословиці і т.д. На уроках з’ясовуємо і доводимо з точки зору фізики
достовірність і правильність описання в літері фізичних явищ. Діти залюбки
виконують домашнє завдання, де треба знайти в художньому творі опису фізичного
явища.
Завжди при вивчені законів фізики звертаємось до історії. Це і історичні
довідки про відкриття законів, це біографія вчених – фізиків, це і історичні події і час відкриття їх. Дуже добре діти
сприймають тему про відкриття атмосферного тиску Торрічеллі, якщо викладати її
в історичному плані, діти завжди уважні і особливо реагують на історичні факти
з біографії вчених фізиків : життя та загибель Архімеда при облозі римлянами
Сіракуз, цікаве відкриття і закону термодинаміки , та трагічну долю Р.Майєра ,
про спільну працю великого вченого Резерфорда та росіянина Капиці, про
видатного вченого фізика – Кондратюка, Фарадея, Йоффе, Коперніка, Галілея,
Ньютона, Бруно і т.д. Задачі з історичним змістом, завжди викликають на уроці у
дітей особливої уваги і ретельного розрахунку ( наприклад, задачі про корону
Царя Гієррона, задачі з радіоактивності, розпаду ядра, наслідки аварії на ЧАЕС
).
Широку увагу треба приділяти між предметним
зв’язкам не тільки при викладанні нового матеріалу, або рішенні задач, а і при
закріпленні тем, розділу, курсу фізики. Для цього використовують екскурсії та
літню практику школярів. Цей зв'язок носить двоякий характер : використання
знань і вмінь, набутих учнями в процесі вивчення фізики з прямим їх
використанням в побуті , техніці, житті людини.
Діти спостерігають застосування важелів,
блоків, клинів та інших простих механізмів. Розраховують виграш в силі, який
отримують за допомогою гаєчного ключа ; чому деталі, нагріті під час їх обробки
на металоріжучих станках, не вимірюють до тих пір, поки вони не охолонуть ? ;
розраховують та спостерігають різні види механічного руху і т.д. з навчальними
предметами : креслення, малювання, іноземна мова, трудове навчання, ОЗВ, основи
медичних знань, ОБЖ і навіть з музикою теж перетинається фізика, як в задачах,
так і в поясненні тем / див. додаток / .
стр.29
Особливу увагу необхідно приділяти на своїх
уроках, в позакласній годині, і при роботі з батьками – психології, її вплив на
пізнання, розвиток уваги дітей.
З великим зацікавленням працюють
учні 9 кл. над проектами з психології : « Фобіі та сни дитини», де обов’язково переплітаються
знання з природничих наук та психології дитини.
Важливий вплив психології в розвиток
школяра набуває все більше застосування у школі.
Вчителі на своїх уроках приділяють увагу
зв’язку фізики і фізичної культури. Можна розраховувати силу удару Кличків,
швидкість та прискорення атлетів, фігуристів, розраховували енергетичну
необхідність спортсмена, тощо.
Застосування міжпредметних зв’язків при
вивчені фізики відіграють важливу роль в пізнанні, зацікавленості учнів до
даного предмету. Наприклад , в фізиці 7 класу учні вивчають
стандартний запис числа в СІ: 3мм = 3•10-3м; 32гр = 32•10-3кг;
але учні 7 класу ще не вивчали від’ємні степені
числа по математиці, тому не мають навичків.
Школа – це гармонія не тільки учнів та
вчителя, але і зв'язок всіх навчальних програм, предметів, позакласних заходів.
Лише при удосконаленні, залучення в педагогічну практику нових форм і методів
навчання приведе до кінцевого результату – результату бажання вчитися і йти до
школи. Це принесе водночас користь учням, вчителям, батькам, суспільству,
державі.
Реалізація міжпредметних зв’язків
Впровадження
міжпредметних зв’язків в процесі вівчення фізикии – важливий вид навчальної діяльності. При цьому задачи міжпредметного
характеру, в тому
числі різний познавальний матеріал, в якому просліджується зв'язок фізики не тільки з предметами шкільного курсу, а тако ж з життедіяльності людства, виступають як мета, так і методи навчання. Загальна розробка методики впровадження міжпредметних
зв’язків у шкільному курсі загалом розроблена в теоретичному плані. Цим
питанням займались такі видатні педагоги класики, як Я. А Коменський, К.Д. Ушинський, І.Г. Песталоцці, а також
сучасні вчені і педагоги.
При здійсненні міжпредметних
зв’язків існує проблема, коли вчитель фізики повинен знати не лише свій предмет,
а і інші ( хімію, географію, біологію, інформатику)в результаті чого
вчитель витрачає багато часу до
підготовки уроків,і тому не кожен вчитель бажає застосовувати цю методику на
своїх уроках.
Жоден урок не може бути реалізовано
на сучасному етапі навчання з
використанням шкільного підручника.
Реалізація міжпредметних зв’язків у процесі навчання активізує
інтелектуальну і дослідницьку діяльність,яка
сприяє на зростання успішності учнів.
При здійсненні міжпредметних зв’язків процес формування знань та вмінь
проходять через такі етапи, які розташовуються у послідовності:
У рамках пояснювально-
ілюстрованого метода формується основа теоретичних знань. На цьому етапі розв’язуються задачі на виявлення і аналіз
фактів. Як правило це повинні бути якісні задачі.
Другий етап – це виконання
завдань, які приводять до закріплення отриманих знань.
Третій етап – розв’язання кількісних задач і завдань творчого характеру,
які перевіряють практичне застосування отриманих знань і умінь.
|