районного
методичного об’єднання вчителів фізики та
астрономії
у 2011-2012 навчальному році.
РМО вчителівфізики та астрономії у 2011-2012 навчальному році
поєднувало 25 викладачів. З них мають кваліфікаційну категорію
«спеціаліст» -8 (32 %);
«спеціаліст ІІ категорії»-1 (4%);
«спеціаліст І категорії» -10 ( 40%);
«спеціаліст вищої категорії» - 6
(24 %),
педагогічне звання «старший вчитель» - 4 (16%) та
«вчитель-методист» - 1 (4%)
У 2011-2012
навчальному році відповідно до районної науково-методичної теми методичне
об’єднання вчителів фізики та астрономії працювало над науково-методичною темою
«Науково-методичне та психолого-педагогічне забезпечення впровадження
інформаційно-комунікаційних технологій навчання на уроках фізики та астрономії
як умова індивідуального розвитку та самовдосконалення учнів».
Робота РМО
була спрямована на виконання таких завдань:
-посилення вивчення методики застосування інтерактивних
комунікаційних технологій на уроках через відвідування уроків, творчі звіти
вчителів, які атестуються;
-активізація діяльності вчителів із підготовки учнів до
участі в предметних олімпіадах, Всеукраїнському конкурсі-захисті
науково-дослідницьких робіт учнів Малої академії наук України та участі у Всеукраїнському
фізичному конкурсі «Левеня», Всеукраїнському інтерактивному конкурсі «МАН –
Юніор» («Технік – Юніор», «Астроном – Юніор»);
-продовження використання різноманітних форм проведення засідань
РМО для забезпечення підвищення професійного, творчого, культурного рівня
вчителя.
На реалізацію цих завдань протягом
2011-2012 навчального року відбулося три засідання методичного об’єднання з
тем:
-«Вплив вимог до створення ефективного уроку на творчу
працю вчителів фізики та астрономії»;
-«Особливості пізнавальної діяльності учнів підліткового
віку в навчанні фізики»;
-«Навчальна і розвивальна функції тестового контролю знань
з фізики».
Два засідання були практичними на базі
Давидівської ЗОШ та Горьківської ЗОШ де учасники відвідали відкриті уроки з мультимедійною
підтримкою вчителів Яременко Т.В., Луханіної Г.М., Дишлюк С.М. та виховний
захід вчителя Бражко Т.І.
З метою
підвищення професійного рівня вчителів на засіданнях РМО розглянуто наступні
питання:
-«Сутність
навчально-пізнавальної діяльності учнів у навчанні фізики в основній школі»
(Дриндін В.В.);
-«Предмет, продукт і результат
навчально-пізнавальної діяльності учнів основної школи в навчанні фізики»
(Гаєнко Т.О.);
-«Методи дослідження емпіричного і теоретичного рівнів пізнання» (Карабут Г.А.);
-«Формування практично
необхідних знань, умінь, навичок, раціональних прийомів мислення»(Пасохіна
О.Х.);
-«Особливості використання тестових завдань з
двома відповідями» (Бартиш А.О.);
-«Принцип фасетності в розробці
тестових завдань» (Арестенко Г.П.).
Найбільш змістовними були виступи:
-«Вплив вимог до створення ефективного уроку на
творчу роботу вчителя фізики і астрономії» (Федорова Ж.С.);
-«Основні функції контролю
знань. Реалізація розвивальної функції тестового контролю знань» (Гаєнко Т.О.);
-«Установлення
усвідомлюваних учителями між предметних зв’язків та зв’язок з раніше вивченими
знаннями й уміннями, опора на досягнутий рівень розвитку учнів» (Дриндін В.В.).
З метою
розкриття особливостей компетентнісного підходу в навчанні фізики учнів
підліткового віку на належному науково-теоретичному, методичному рівнях були
проведені засідання РМО у Давидівській та Горьківській ЗОШ. Члени РМО відвідали
і проаналізували уроки учителів Яременко Т.В., Дишлюк С.М. та Луханіної Г.М. і
виховний захід учителя Бражко Т.І., які показали високий методичний рівень та
фахову предметну підготовку педагогів.
Входженню педагогів в єдиний інформаційний освітній простір сприяє
організація роботи сайту районного методичного об’єднання вчителів фізики та
астрономії та віртуального методичного об’єднання на обласному методичному
порталі Заповікі (відповідальна Гаєнко Т.О.).
Робота РМО в
цілому сприяла підвищенню професійного рівня вчителів як на засіданнях, так
через самоосвіту та впровадження новітніх педагогічних технологій.
Члени РМО
вчителів фізики та астрономії з метою підвищення фахової,
психолого-педагогічної компетентності навчаються на курсах підвищення
кваліфікації. За 2011-2012 н.р. курси за планом пройшли 5 вчителів (100%).
Як результат
роботи районного методичного об’єднання вчителем Червоноармійської ЗОШ
Арестенко Г.П. у 2011-2012 н.р. видано посібник «Інструкції до лабораторних
робіт з фізики 7-9 класи» (Харків, ТОВ «Видавнича група «Основа», 2011) який
містить розроблені детальні інструкції до кожної роботи. Посібник рекомендований
для вчителів фізики, методичному активу, студентам і учням загальноосвітніх
навчальних закладів.
Відповідно
до річного плану роботи відділу освіти Якимівської районної державної
адміністрації, на виконання наказу відділу освіти від 10.10.2011 №243 «Про
проведення атестації Розівської ЗОШ І-ІІІ ст.» з метою виявлення рівня
навчальних досягнень учнів закладу, його відповідності вимогам державних
стандартів, навчальних програм з фізики було здійснено вивчення цього питання.
Перевіркою
встановлено, що зміст календарно-тематичних планів вчителя фізики відповідає
діючим навчальним програмам. Записи в класних журналах відповідають змісту
календарних планів. Класні журнали ведуться відповідно до вимог щодо ведення
класних журналів, рекомендацій Міністерства освіти і науки України. Вчитель має
достатню науково-теоретичну підготовку, володіє методикою викладання основних
теоретичних фізичних понять, передбачених програмою, використовує різні форми і
методи навчання, сприяє підвищенню в них інтересу до вивчення фізики, враховує
вікові та індивідуальні особливості учнів. Типові помилки, допущені в контрольній
роботі стосуються пояснення розв’язання задачі, математичних перетворювань
формул.
З метою вивчення досягнутого рівня природничо-математичної
освіти було проведено моніторингове дослідження рівня знань учнів 8-х класів
Якимівської ЗОШ №3, Горьківської та Радивонівської ЗОШ з фізики за завданнями,
розробленими ЗОІППО.
Початковий
рівень навченості з фізики в 4 учнів (13,8%), достатній і високий – у 13 учнів
(44,5%). Найкраще із завданнями з фізики впоралися учні Горьківської ЗОШ (майже
62% учнів мають результати достатнього і високого рівнів), при цьому
початкового рівня навченості найбільше в учнів цієї ж школи (15,4%) (малюнок 1).
\s
Малюнок 1. Підсумкові результати
з фізики
У 2011-2012
навчальному році переможців І і ІІ етапів Всеукраїнської учнівської олімпіади з
фізики підготувала вчитель Якимівської гімназії Кононіхіна І.І. (додаток
1). В порівнянні з минулим навчальним роком кількість учасників олімпіади з
фізики збільшилась на 5 учнів, також збільшилась і кількість шкіл на 2, але залишається
на низькому рівні (14 учнів з 10 шкіл (48%)). Не брали участь в олімпіаді з
фізики учні 11 шкіл району (52%).
З метою
розвитку інтересу до предмета та популяризації фізичних знань учителі готували
здібних та обдарованих учнів до участі в інтелектуальних змаганнях. Результати
районного етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт
учнів – членів МАН України (реферативні роботи) показали, що виріс науковий,
дослідницький, виконавчий рівень представлених робіт, але активність учасників
збільшилась ненабагато (на одного учня). До захисту були представлені 5 робіт
на секціях теоретичної фізики та експериментальної фізики. За результатами
конкурсу переможцями визнано 4 учні (керівники Кононіхіна І .І. (І м.), Гаєнко
Т.О. (ІІ м., ІІІ м.), Арестенко Г.П. (ІІІ м.)) (додаток 2).
Участь у
Всеукраїнському фізичному конкурсі «Левеня» взяли 340 учнів з 17 ЗНЗ району, що
на 38 учнів більше, ніж у попередньому році (додаток 3). Найбільш активними
учасниками є Якимівська гімназія (148), Азовська ЗОШ (24), Великотернівська ЗОШ
(18), Червоноармійська ЗОШ(14); п’ятий рік поспіль не беруть участі у цьому конкурсі
учні Охрімівської, Ленінської, Переможненської ЗОШ (додаток 3).
У
Всеукраїнському інтерактивному конкурсі «МАН – Юніор» у 2011-2012 навчальному
році у номінації «Технік – Юніор» взяли участь 232 учні, це на 177 учнів більше,
ніж у попередньому році (додаток 4) та вперше взяли участь у номінації
«Астроном» 34 учні Якимівської гімназії (додаток 5).
У 2011-2012
н.р. у роботі РМО вчителів фізики та астрономії були певні недоліки:
-потребує вдосконалення методична
обізнаність вчителів фізики використання
інтерактивних комунікаційних технологій на уроках вчителями фізики та
астрономії району;
-потребує активізації
робота з використання в діяльності вчителів питань їхньої самоосвіти;
-недостатнє методичне забезпечення
роботи вчителів фізики та астрономії з обдарованими учнями.
У 2012-2013 н.р. методичному об’єднанню вчителів фізики
слід спрямувати свою діяльність на вирішення таких завдань:
-поширення досвіду роботи вчителів, які ефективно використовують
можливості ІКТ у навчально-виховному процесі;
-підготовка вчителів фізики до роботи в умовах
реформування шкільної фізичної освіти та оволодіння нормативними документами;
-методичне забезпечення учителів щодо реалізації
компетентнісної моделі навчання в контексті шкільної фізичної освіти;
-посилення методичного забезпечення роботи з розвитку
здібностей та обдарувань учнів;
-активізація роботи віртуального методичного об’єднання
вчителів фізики.