Як підготувати сучасний урок
(Виступ Гаєнко Т.О. на районній
науково-методичній конференції
«Можливості сучасного уроку» 04.2009)
Урок – це логічно закінчений,
цілісний, обмежений певними рамками відрізок навчально-виховного процесу. Урок
– те місце, де відбуваються основні процеси навчання, виховання і розвитку
особистості.
Сучасний урок – це далеко не
одноманітна та єдина структурно-змістова схема. Кожний конкретний учитель
визначає для себе ті форми роботи, які для нього найпринятніші. Тому урок є
дзеркалом загальної педагогічної культури вчителя, показником його
інтелектуального запасу, кругозору, ерудиції.
У методичній літературі визначають чотири блоки
вимог до сучасного уроку: загальнопедагогічні вимоги, дидактичні, психологічні
та гігєнічні.
До
загальнопедагогічних вимог до уроку відносять:
§ Приоритет особистості
учня в організації освітнього процесу
§ Триєдина мета уроку (чітке
визначення освітніх, виховних і розвиваючих завдань уроку)
§ Урахування вікових та
індивідуальних особливостей учнів
§ Орієнтація на процес
навчання
§ Тривимірне навчання
§ Створення
емоційно-актуального тла навчання
§ Педагогічний такт і
культура мови
§ Пізнавальна самостійність
учнів
Дидактичні
вимоги до уроку включають у
себе:
§ Раціональне використання
кожної хвилини уроку
§ Раціональна єдність
словесних, наукових і практичних методів навчання
§ Використання активних
методів навчання
§ Зв’язок з раніше вивченим матеріалом і досвідом, набутим
учнем
§ Формування умінь учнів
самостійно здобувати знання й застосовувати їх практично
§ Індивідуалізація,
диференціація та інтенсифікація навчального процесу
§ Використання сценарних
варіантів уроку, які є носіями інформації
§ Створення умов для
успішного навчання учнів
§ Чітке формулювання
освітніх завдань загалом і складових елементів, їх зв’язок з розвиваючими і
виховними завданнями
§ Вибір форм організації,
які забезпечують максимальну самостійність учнів у навчанні
§ Реалізація на уроках всіх
дидактичних принципів
§ Організоване закінчення
уроку
§ Здійснення міжпредметних
зв’язків
Сучасний урок повинен задовольняти наступним психологічним
вимогам:
§ Урахування психологічних
особливостей кожного учня
§ Нормальний психологічний
стан і позитивний емоційний настрій учителя та учнів
§ Вимогливість і
доброзичливість учителя до учнів
§ Педагогічна етика і
психологічний такт
Гігієнічні
вимоги забезпечують
збереження фізичного здоров’я учнів під час навчання:
§ Дотримання температурного
режиму
§ Нормативність освітлення
класного приміщення
§ Провітрювання
§ Відповідність шкільних
меблів вимогам нормативів
§ Чергування видів
навчальної роботи
§ Запобігання перевантаженню,
стомлюваності учнів, для чого на уроці проводиться релаксація.
Одним з основних аспектів уроку є
його організаційна складова. При цьому передбачається , що вчитель
- ставить доцільну та раціональну мету і завдання
навчання;
- забезпечує мотивацію спільної діяльності учнів
та вчителя;
- планує, діагностує, стимулює,
контролює і проводить корекцію процесу навчання та його результативності;
- використовує раціональні та ефективні
технології навчання;
- організує технічне оснащення
уроку;
- раціонально розподіляє час на
різні етапи уроку;
- дотримується сучасної структури
уроку, яка передбачає наявність наступних компонентів:
Організаційний
момент
Перевірка домашнього завдання
Актуалізація опорних навчальних досягнень учнів,
мотивація
Вивчення нового матеріалу
Контроль і корекція навчально-пізнавальної
діяльності учнів
Оцінювання навчальних досягнень учнів
Підсумки уроку, домашнє завдання
За
попередні роки змінилося багато педагогічних цінностей. З’явилися не тільки
нові завдання, а й нові засоби навчання. Вимоги часу змушують відмовлятися від
традиційного навчання, в якому переважає завантаження пам’яти учня і не залишається
місця для роздумів, досліджень, пошуків. Сьогодні урок розглядають не тільки як діяльність
вчителя, а й як діяльність учнів. Удосконалення
і розвиток сучасних інформаційних технологій також впливають на методичні
системи навчання усіх без винятку навчальних предметів, тому новітні технології
навчання з використанням комп’ютерів все більше застосовуються в освітній
галузі. В цілому ж в практику школи все впевніше входять активні та
інтерактивні форми і методи навчання.
Кредо інтерактивного навчання
можна сформулювати таким чином:
Те, що я чую, я забуваю;
Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю;
Те, що я чую, бачу й обговорюю, я починаю
розуміти;
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, я набуваю
знань і навичок;
Коли я передаю знання іншим, я стаю майстром.
В
сучасній методичній літературі описані наступні інтерактивні форми і методи
роботи на уроці:
§ Кооперативне навчання:
Робота в парах
Робота в малих групах
§ Колективно-групове
навчання:
«Мікрофон»
«Мозковий штурм»
«Асоціативний кущ»
«Ажурна пилка»
§ Способи оцінювання: експрес-опитування,
тести, самооцінка, оцінка в парах тощо.
§ Методики перевірки знань:
естафета, «Білий рояль», «Ланцюжок»
Підготувати сучасний урок – справа не проста, тому
вчитель повинен добре спланувати і підготувати урок. Для цього необхідно:
Врахувати 4 блоки вимог до уроку;
Обрати ефективні технології навчання;
Дотримуватися сучасної структури уроку;
Визначити час, який потрібен для кожного етапу
уроку;
Підготувати всі питання і можливі відповіді;
Дати завдання дітям для попередньої підготовки
(прочитати, продумати, виконати самостійні підготовчі завдання);
Виробити критерії ефективного оцінювання;
Обов’язково мотивувати учнів до вивчення теми шляхом
добору цікавих випадків, проблем;
Оголосити очікувані результати (цілі) заняття,
критерії оцінки роботи, план проведення уроку.
Завершити
доповідь хочеться такими мудрими словами, які є актуальними в сучасних умовах і
які вимагають від нас подальшого вдосконалення сучасного уроку: «Учень – не
посудина, яку треба наповнити, а смолоскип, який треба запалити».
|